tisdag 21 september 2010

Besök

Vi har besök, av en mamma och mormor. Barnen är överlyckliga. Jag är avvaktande, men glad för hjälpen.

Min mamma blev lämnad av min far. Hon blev sjuk. Klarade inte av att handskas med sig själv, med oss, barnen. Hon lutade sig mot oss, hade oss som snuttefilt. Berättade saker som barn inte ska behöva höra. Skrek att hon skulle ta livet av sig när vi bara ville fira jul.

Jag var ganska stark redan då och insåg snabbt att jag inte var den som skulle hjälpa henne, att det faktiskt var meningen att hon skulle ta hand om mig. Jag klarar för det mesta att hålla distans till henne och se det hon gör bra, men inte nu. I morse sa hon framför sina tre barnbarn att det spelade ingen roll om de fick byta lärare nästa år eftersom de inte kommer att vara här då.

Hon ska vara här i drygt tre veckor. Kanske är det dags att prata om det som hände då, för tjugo år sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar